Sunday, January 15, 2012

Fotoklupdag 25 februari, Eindhoven e.o.

UPDATE (20 februari)
 Hier even een update van de fotoklupdag van a.s. zaterdag.

Locatie

Eindhoven, rond het centrum.
Ik wil graag afspreken op Strijp-S. Dat is een oud Philipsterrein wat ze aan het opknappen zijn. Het is een stadse locatie waar het niet al te druk is en veel varieteit. Ik moet nog even een eetcafe opzoeken waar we kunnen afspreken.

Tijd
Van 13.00 - 16.00 (vanaf 12.00 eten)

Hoe kom je er
Trein: Station Eindhoven Beukenlaan, 1 minuut lopen (stoptreinstation), of van Eindhoven (Centraal), dik 20 minuten lopen, maar is te doen. Met de auto kun je op S parkeren, maar dat kost Euro 5/dag, ongeacht de tijd. In de buurt van station beukenlaan kun je gratis parkeren.
Bus van Eindhoven centraal: even vragen welk nummer. Die van het vliegveld komt er langs. Kost 5 minuten, als je niet hoeft te wachten.
Pieter woont op flitsafstand dus die mag het bovenstaande negeren.

Weer
Het wordt 9 graden. Niet te koud om buiten te lopen. En we zijn in de stad, dus altijd een etablissement in de buurt om op te warmen

Opdracht
De opdracht heeft met compositie te maken. Bereid je maar voor op de compositieregels. Ik heb al een paar dozijn regels gespaard en zet die deze week op mijn blog.
(Nee, het thema is niet carnaval.)

Model
Ik had Leila gevraagd, maar die kan niet. Nu heb ik een ander model geregeld: Nataly, een handje lentes jong, met modelervaring. Nu ligt de druk om goed werk te produceren geheel bij de fotografen. Doe je best.
Zoals je al weet: een model kost geld en ik rond het af op Euro 15/fotograaf. Ze wil ook vast de beste van jullie foto's hebben voor haar eigen portfolio. Dus doe je best (of had ik dat al gezegd?).

Aanmeldingen
Tot nu toe: Marc vB (ik), Marc B, Pieter, Waldo

Wil je mee? Stuur even een mailtje naar mij.

De groeten en graag tot zaterdag.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE (23 januari)

De eerste reacties zijn binnen, en het blijkt dat portretfotografie met een levend model in goede aarde valt, dus hier even een update om het vast te leggen.

Een fotograaf waarvan ik vind dat hij prachtige portretten maakt is Jeremy Cowart. Kijk maar eens op zijn website - link
Nu moet je niet gelijk denken dat jij dat niet kunt, want we gaan het gewoon met z'n allen proberen. Het is niet een kwestie van goede spullen, maar van goed inzicht.


We spreken af in een eetgelegenheid in of bij Eindhoven, waar de hongerigen eerst kunnen eten (12.00h) en alvast in de fotostemming kunnen komen. Om 13.00h gaan we beginnen en ik zal een korte les portretfotografie voorbereiden met daarbij natuurlijk de opdracht die je met je fotocollega's zo goed mogelijk moet proberen in te vullen.

Let op de kleine bijdrage van Euro 15 pp als onkostenvergoeding voor het model.

Benodigdheden: Camera met standaardlens die 50 tot 100mm aankan. Flitser is aan te bevelen. Reflectiescherm kun je van mij lenen. Voor de rest zou ik zeggen: hoe minder je meeneemt hoe beter.

Je kunt je met een emailtje naar mij opgeven.

De groeten en tot de 25e!
Marc

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste fotovrienden,

Ik wil jullie uitnodigen voor de volgende fotoklupdag die gepland is op zaterdag 25 februari a.s., van lunch tot 16.00h, regio Eindhoven. Deze keer wil ik niet zelf bepalen wat we gaan doen, maar het aan jullie, de klupleden, vragen.


Om je alvast een beetje te helpen kunnen we kiezen uit het bepalen van een opdracht, zoals we de laatste keren hebben gedaan, zonder verdere instructies of uitleg. Maar misschien is het leuk om een workshopachtige aanpak te doen, dus dat we eerst een stukje achtergrond behandelen in, laten we zeggen een half uur, en dan de opdracht doen. Hierbij kun je denken aan het behandelen van compositieregels en dat je dan deze moet toepassen in je foto's, of hoe je omgaat met scherptediepte, sluitertijd etc. Ook kunnen we bijvoorbeeld een model vragen om foto's van te nemen als we portretfotografie willen doen. Het inhuren van een model kost wellicht geld, maar we gaan de inleg per persoon natuurlijk beperkt proberen te houden. Denk dan aan Euro 15 aan bijdage. Misschien ken je iemand die als model wil meewerken. Dan graag even laten weten.
De locatie kan natuurlijk ook al bepalend zijn voor wat we kunnen gaan doen. Dierentuin? Museum? Laat het maar weten, dan stuur ik t.z.t. de uitnodigingen rond.

Ik hoor graag jullie ideeen.

De groeten van jullie voorzitter.
Marc

No comments:

Post a Comment